“On səkkiz yaşımda varlı və məşhur idim, bunu mənə bağışlamadılar.
Məni ədəbiyyatçı yox, ticarət möcüzəsi sanırlar. Bu gün qazandığım pullar həyat
tərzimi dəyişib. Ancaq bu, yaradıcılığıma, dostlarıma münasibəti dəyişibmi? – əsla”.
Fransuaza Saqan “Salam kədər”dən sonra qazandığı uğurda pul və sənət
dilemmasını səciyyələndirir. Yaradıcıya qarşı pul mühakiməsi ondan da yan keçməyib.
Axı kapital həmişə ədəbiyyatın başına qaxınc olub?! Tifil yazıçı, səfil şair,
yoxsul rəssam, ölüm yatağında olan bəstəkar – oxucunun bütün dövrlərdə əzabkeş
görmək istəyidir.
Oxucu tələb edir - ya yaratmaq üçün yazırsan və diskomfort həyatı
seçib ac ölürsən, yaxud da sənə burjua ədibi damğasını vurub yazdıqlarından
imtina edirik. Qoqenin, Mondilyanın ölümündən sonra rəsmlərinin başqalarını
varlandırması da, Nitsşenin ölümündən sonra əsərlərinin şöhrət qazanması da
fransız yazıçını yaxalamış dəhşətli kultun başlanğıcı ola bilər, bəlkə də.
Yerdə qalan tək-tük möhürünü vurmuş qələm adamları olub ki, oxucu
onları kübar geyimi, zadəgan rəftarı, aristokrat davranışı ilə yanaşı legitim
sayıb. Məsələn, Vaqif Səmədoğlu, Qabriel Qarsiya Markes, Orxan Pamuk və s.
***
...İngilis yazıçısı, kommunist Dorris Lessinq də mürəkkəbini pul
üçün xərcləyir: “Mən pul üçün yazmağa başlamışam, şöhrət haqda fikirləşməmişəm.
12 yaşlı oğlumla Londonda vəziyyətin ağırlığından fahişələrlə eyni evdə
yaşamalı olmuşam.
Evdəki qadınlardan biri seksə nifrət edirdi, sonradan fahişəyə
çevrildi. Mənə təklif edirdi ki, gəl bir-ikisini sənə düzəldim, elə asandı,
bütün dərdlərin yadından çıxacaq, bu yazmaq zəhrimarı da tərgidəcəksən. Mənsə
bunu eləmədim. İndi ilk romanımın çapından 10 il keçib, məşhurlaşmışam, amma
maddi həyatımda nə dəyişib ki?...”.
Bu da qarşımızda F.Saqana antoqonist D.Lessinq nümunəsi...Və bununla
belə, hər ikisi yazmaq əzabının marazmını, zəhrimara dönüşünü gizlətmir. Eynilə
Kafkasayağı: “Yazmaq zərurəti həm xoşbəxtlikdir, həm işgəncə”.
Razılaşmamaq mümkün deyil, çünki F.Saqanın da “yazmaq mənim üçün
ağır, sıxıntılı bir təşəbbüs olaraq qalır” sözləri insanı eyni vaxtda riqqətə gətirir.
Yaradıcı insan yoxsulluğun daşını atmaq, varlanmaq ehtirası ilə bahəm, sənətdən
də üzülüşə bilmir.
Seçim isə bəllidir; ədəbiyyat kapitala yox, özünə xidmət etməlidir,
yoxsa qısamüddətli şöhrət də sabun köpüyünə çevriləcək.
***
Bu nikbin taledə Saqanın bəxti gətirib. Şöhrətin gətirdiyi
var-dövlət yazıçının başını gicəlləndirməyib, proloqda söylədiyi kimi,
qazandığı pullar yaradıcılığa münasibətini dəyişməyib. Lessinq haqda isə bu
sözləri demək çətindir.
Ən azı sənətə qurban verdiyi arzuları nakam qalıb, həyat ona hamar
ömür nəsib etməyib. Fərq sadəcə ondadır ki, “Salam kədər”dən sonra varlanan
Saqanın sonra çap etdikləri böyük həvəslə qarşılanmayıb, pullarını
saymağa başlayıblar, müsahibələrdə yaradıcılıqdan daha çox maddi imkanları barəsində
suallar üstünlük təşkil edib:
“Hər dəfə elə güman edirdim ki, mənimlə ədəbiyyatdan danışacaqlar,
amma bankdakı hesablarımı soruşurlar. Heç bilmirəm nəyi mənə qəbahət sayırlar –
çox qazanmağımı yoxsa xərcləməyimi?!” Və kasıb Lessinqlə isə müsahibələr ədəbiyyatla
başlayıb, başladığı yerlə də bitir.
Bu sənət üçün ən böyük “kozrdı” – pul ədəbiyyata, incəsənətə
qarşıdır. Kapital yaratmır, dağıdır. Daha sonralar Lessinqin maddi rifahında
sıçrayış olsa da, onun kommunist idealistliyi daha artığını etməyə imkan
vermir, yaxşı ki da belə olur...
***
Ondandır ki, yaradıcı əməyin maddi bəhrəsinin arxasınca gələn tənəzzül
yenidən dirçəlişə səbəb olmur. Yazıçı sənətlə pul arasındakı seçimdə imtahana çəkilir
və bu, çox vaxt ədəbi harakiri ilə nəticələnir. Qələm kapitala uduzur.
Əvəzində meydana replika, ömrü “şpris” qədər olan yazılar,
atmacalar, qeyri-intellektual polemikalar çıxır. Ötənlərdə rəhmətlik Qılman
İlkinin oxuduğum müsahibəsindəki giley də bu mövzunun ahənginə uyğun idi.
Yazıçı günümüzdə irihəcmli kitabların oxunaqsızlığını dayaz məzmunlu yazı bumu
ilə əlaqələndirirdi:
“İndiki zamanın sürətini nəzərə alanda, görürəm, irihəcmli əsər
yazmağa dəyməz. Oxunmur. Onların oxunmamasının səbəbi var. Hamı qaça-qovdadır,
hamı operativ olub, elə hey harasa tələsirlər”. Q.İlkin haqlıdır – operativlik ədəbiyyata
da müdaxilə etməkdədir.
Və nəinki operativlik, hətta ədəbiyyata masturbasiya gətirilməkdədir.
Oxunmaq və oxutmaq naminə seçilən sərlövhələr, vasitəli nitqlə kontekstdən
çıxarışlar, klassiklərin şəxsi həyatını qurdalayıb, onların yazdıqlarından
fikri yayındırmalar, meşşan təfəkkürlülər üçün başlıq təqdimatları efirdən ədəbiyyata
transformasiya olunmuş deqradasiyadır.
Vaxtilə “söndürün televizorlarınızı” yazanların indi qələmindən
mağar ab-havası, serial qoxusu gəlir. Azərbaycanda təkcə kapital yox, “ədəbsiz”lər
də ədəbiyyata qarşı yumruq kimi birləşiblər. Sənət isə heç zaman ölmür, sadəcə,
taqətdən düşdüyü vaxtlar olur. Nitsşe isə bu sarıdan nikbinliyini sona qədər
qoruyub saxlamağı bacardı: “Mən acgöz biri deyiləm. Kütləyə də yazmıram və səbr
etməyi bilirəm. Bəlkə, mənim oxucularım dünyaya hələ gəlməyiblər...?!”
Комментариев нет:
Отправить комментарий